4.1 DISC methode
4.2 Transitie
4.3 Thinking Processes

Transitie

De zachte kant van veranderen

Tijdens veranderingsprocessen vindt een verandering plaats van rollen, structuren en processen. Dit geeft geen automatische verandering in het gedrag van de mensen. Beslist niet! Om het gedrag van de mensen te beïnvloeden heb je inzicht nodig in de menselijke kant van veranderingsprocessen en praktische tools. Veranderen is namelijk niet makkelijk, doet zelfs pijn en veranderen geeft altijd verlies. Wanneer men weet hoe hierop in te spelen, komt dit de kwaliteit en flexibiliteit van de organisatie ten goede en laat medewerkers juist in hun kracht staan.

Door inzicht in transitie wordt duidelijk wat te doen als manager tijdens veranderingsprocessen.

De transitiefasen zijn achtereenvolgens:

  • Bittere noodzaak: het bewustzijn is aanwezig dat er iets moet gebeuren (urgentie) of dat men graag wil dat er iets gebeurt (ambitie, wens). Deze fase geeft het ‘waarom’ aan van een veranderingsproces.
  • Afscheid: het oude gedrag behorend bij de oude situatie dient losgelaten te worden. Het oude gedrag en de oude patronen staan in deze fase centraal. Rouw, angst en verdriet zijn de emoties die een hoofdrol in deze fase spelen.
  • Niemandsland: de psychologische reacties op het ‘niet weten’ staan centraal; oud gedrag mag niet meer en het nieuwe gedrag is nog niet (geheel) bekend. Een lastige fase!
  • Creatie: nieuwe energie is voelbaar, nieuwe ideeën worden geopperd en uitgeprobeerd. Het is een fase van vallen en opstaan waarbij de koers, de richting, duidelijk is maar waarbij nog niet de exacte invulling voor het dagelijks handelen specifiek, tot in details, bekend is.
  • Nieuw begin: dit is de afsluitende fase van het transitieproces. De transitie is in z’n geheel doorlopen, de nieuwe werkwijzen zijn aangeleerd en geïntegreerd in het (nieuwe) gedrag. Er gelden nieuwe waarden en identiteiten.

Wat is het doel van inzicht in transitie?

  • Hoe je als manager goed kunt inspelen op de verschillende fasen van transitie bij medewerkers
  • Hoe belangrijk het is definitief afscheid te nemen van het oude gedrag 
  • Hoe je weerstanden tijdens veranderingsprocessen kunt herkennen, erkennen en verkennen wat er mogelijk is
  • Hoe de transitie te begeleiden om van oud naar nieuw gedrag te komen en het nieuwe gedrag te borgen

Wanneer kan je transitiemanagement gebruiken?

Tijdens elke verandering in een organisatie. Of dat nou een grote of kleine verandering is, de transitiefasen komen in ieder veranderingstraject voorbij.

Welke feedback ontvangen wij?

  • 'Een eye opener, zet me met beide voeten op de grond!'
  • 'Diepgang!'
  • 'Compacte en heldere training waar ik direct mee aan de slag kan, morgen al!'
  • 'Ik krijg inzicht over gevoelens, gedachten en patronen in een veranderingstraject en wat dit met mij en mijn mensen doet.'

Geïnteresseerd in een proeverij, training of workshop?

Wilt u meer weten van de mogelijkheden die inzicht in transitie u en uw leidinggevenden biedt? Therese Borghuis en Mirjam Lub organiseren van harte een proeverij (2 uur), workshop (4 uur) of training (> 1 dag). U kunt hiervoor contact opnemen met Mirjam Lub.

Zie ook Therese Borghuis.

Boek: alle kennis en ervaring die wij hebben opgedaan met de harde en zachte kant van veranderen, is gebundeld in een boek dat in november 2013 uit is gekomen. Wilt u meer weten over de inhoud van het boek, klik hier. Wilt u het boek direct bestellen, klik dan hier.