4.1 DISC methode
4.2 Transitie
4.3 Thinking Processes

Thinking Processes

De harde kant van veranderen: Thinking Processes

Soms bestaan bepaalde problemen al jarenlang en kom je er maar niet achter wat de oorzaak is en hoe je het kunt oplossen. Het lukt je niet om de bestaande situatie te veranderen. Vooral situaties waarbij onderliggende gedachten, meningen of overtuigingen medewerkers in een ziekenhuis belemmeren in het bereiken van hun doel (zoveel en zo goed mogelijk patiënten onderzoeken en behandelen), is Thinking Processes (TP) een aangewezen methodiek om het probleem structureel aan te pakken en op te lossen. Het brandjes blussen, het bestrijden van symptomen, behoort daarmee tot het verleden. En is dat niet wat leidinggevenden graag willen?

Door TP toe te passen wordt duidelijk:

  • Waarom je een situatie wilt veranderen
  • Wat de gewenste situatie is die je wilt bereiken
  • Hoe je de verandering ook daadwerkelijk tot stand brengt

Wat is het doel van TP?

Onze ervaring is dat met TP veranderingen succesvol doorgevoerd worden. Het biedt handvatten om met allerlei vormen weerstand te doorbreken. Onze praktijkervaring laat zien dat veranderingen niet alleen slagen, maar ook geborgd worden.

TP pas je toe zodra je hoort:

  • ‘Dat hebben we al zo vaak geprobeerd!’
  • ‘Waarom zouden we veranderen, zo werkt het toch ook goed?’
  • ‘Dat doen we hier nu eenmaal zo.’
  • ‘Ik zie allerlei beren op de weg als we gaan veranderen.’
  • ‘Het lukt gewoon niet anders.’

Dan is TP bij uitstek de methode om de verandering toch met succes door te voeren.
En daarnaast is TP bij elk veranderingsproces een prima methodiek.

Welke weerstand doorbreek je met TP?

Met TP doorbreek je alle weerstandslagen van het ontkennen van het probleem, het niet eens zijn met het probleem of de oplossing tot en met het niet weten hoe de uiteindelijke oplossing ook daadwerkelijk door te voeren en te borgen.

Wat is er zo uniek aan TP?

Het doorbreken van oude patronen, het boven water halen van knelpunten en aannames die in deze tijd niet meer passen geeft inzicht en motivatie om daadwerkelijk te veranderen.

Feedback uit trainingen

We zijn altijd bezig geweest met het bestrijden van symptomen in plaats van de kernoorzaak aan te pakken.
Doordat we zoveel aannames hebben die we niet uitspreken komen we er vaak niet uit. Nu weet ik hoe ik dat moet aanpakken.
Het kost even moeite om het zelf toe te kunnen passen, maar dan heb je ook wat.

Geïnteresseerd in een proeverij, training of workshop?

Wilt u meer weten van de mogelijkheden die TP u en uw leidinggevenden biedt? Therese Borghuis en Mirjam Lub organiseren van harte een proeverij (2 uur), workshop (4 uur) of training (> 1 dag). U kunt hiervoor contact opnemen meMirjam Lub

Boek: alle kennis en ervaring die wij hebben opgedaan met de harde en zachte kant van veranderen, is gebundeld in een boek dat in november 2013 uit is gekomen. Wilt u meer weten over de inhoud van het boek, klik dan op publicaties. Wilt u direct naar bestellen, klik dan hier.

Zie ook Therese Borghuis