4.1 DISC methode
4.2 Meta Programma Analyse
4.3 Transitie
4.4 Thinking Processes

Meta Programma Analyse

De zachte kant van veranderen

Verschillende mensen hebben verschillende manieren van denken, zelfs als ze aan precies hetzelfde denken. De één denkt in grote lijnen, de ander richt zijn aandacht op details. Denkt de één in oplossingen, dan ziet de ander juist wat het probleem is. Meta Programma's (MP’s) zijn terugkerende en kenmerkende patronen in ons doen, denken en handelen. Het zijn de meest fundamentele filters waarmee we naar de wereld kijken, hoe we de wereld ervaren en wat we in deze wereld beluisteren; het is de manier waarop je waarneemt, beslist, jezelf en anderen motiveert en waarop je handelt. Het denken verschilt per persoon en is afhankelijk van de context waarin iemand zich bevindt. MP’s laten zien hoe je denkt, niet wat je denkt. Metaprofielanalyse® is een eerste stap op weg naar anders denken en anders doen.

Verschil in denkpatronen tussen leidinggevenden en medewerkers tijdens een veranderingsproces

De Meta Programma’s (MP's) van leidinggevenden en medewerkers tijdens de diverse fasen van een veranderingsproces zijn verschillend. Wanneer je deze patronen of MP’s bij jezelf (als eerste) en bij de medewerkers herkent dan heb je de sleutel voor effectieve communicatie ontdekt; je bent in staat qua communicatie aan te sluiten bij de MP’s van een ander. Pas dan maak je echt verbinding met die ander. Deze verbinding is een noodzakelijke voorwaarde om gezamenlijk iets te kunnen bereiken.

Het doel

Inzicht krijgen in je eigen doen, denken en handelen in een van te voren bepaalde context door de Metaprofielanalyse. Op de trainingsdag krijg je inzicht en oefeningen om je doen denken en handelen te veranderen. Daardoor kan je anders met het probleem omgaan en ervaar, hoor en zie je oplossingen die jouw gedrag direct beïnvloeden. Een leuke en vrij eenvoudige methode om meer succes te hebben.

Wanneer kun je metaprofielanalyse® gebruiken

  • Veranderingstrajecten
  • Verbetering in samenwerking
  • Leren effectief communiceren
  • Teambuiding
  • Conflictbemiddeling
  • Organisatieadvies

Resultaten met metaprofielanalyse®:

  • Succesvolle implementatie van een verandering
  • Inzicht in eigen communicatie en gedrag
  • Inzicht in patronen van doen, denken en handelen
  • Effectief communiceren
  • Inzicht in communicatie van anderen
  • Collega’s beter begrijpen
  • Aansluiting vinden bij de ander

Wat meet metaprofielanalyse®?

Metaprofielanalyse®legt iemand vragen en keuzes voor. De antwoorden op deze vragen laten patronen zien in iemands denkwijze, gevoel en handelen. Die patronen bestaan uit dertien metaprofielen:

  1. Proactief of reactief: ben ik meer een doener of een denker? Neem ik snel initiatief of overweeg ik eerst verschillende kanten van de zaak?
  2. Naartoe of weg van: word ik geleid door de doelen die ik wil bereiken? Of wil ik vooral problemen oplossen en moeilijkheden voorkomen?
  3. Interne referentie of externe referentie: ga ik af op mijn eigen normen en waarden of ga ik op anderen af om te bepalen wat goed of fout is?
  4. Opties of procedures: denk ik in keuzemogelijkheden of in stappenplannen?
  5. Voldoet wel of voldoet niet: richt ik mijn aandacht op wat er goed gaat en wat er klopt of richt ik mijn aandacht op wat er niet goed gaat en wat er niet klopt?
  6. Controle binnen of buiten zelf: heb ik het idee dat ik mijn omgeving bepaal of denk ik dat mijn omgeving mij bepaalt?
  7. Handhaving, ontwikkeling of verandering: houd ik van stabiliteit, houd ik van geleidelijke verandering of houd ik van snelle verandering?
  8. Globaal of specifiek: denk ik in grote lijnen of let ik op de details?
  9. Mensen, activiteiten of informatie: wat vind ik het belangrijkste? Relaties, handelingen of gegevens?
  10. Concept, structuur of gebruik: ben ik meer bezig met de essentie, met de samenhang of met de toepassing in de praktijk?
  11. Samen, nabijheid of alleen: houd ik van hechte samenwerkingsverbanden, van lossere teams of doe ik het liever helemaal alleen?
  12. Heden, verleden of toekomst: op welke van deze drie tijdsfactoren ben ik het meeste gericht?
  13. Visueel, auditief of kinesthisch: denk ik in beelden, geluiden of gevoelens?

 

Feedback:

  • Leuke methode voor een teamdag
  • Goed om positieve punten van collega’s belicht te zien en te ervaren hoe ik een ander goed kan benaderen met tegenovergestelde eigenschappen
  • Waardevol!
  • Professioneel, interessant, leuk
  • Persoonlijke benadering in een heel prettige sfeer
  • Geeft positieve energie en andere kijk op zaken
  • Prettige manier van trainen

Geïnteresseerd in een proeverij, training of workshop?

Wilt u meer weten van de mogelijkheden die inzicht in metaprogramma's u en uw leidinggevenden biedt? Therese Borghuis en Mirjam Lub organiseren van harte een proeverij (2 uur), workshop (4 uur) of training (> 1 dag). U kunt hiervoor contact opnemen met Mirjam Lub.

Zie ook Therese Borghuis.

Boek: alle kennis en ervaring die wij hebben opgedaan met de harde en zachte kant van veranderen, is gebundeld in een boek dat in november 2013 uit is gekomen. Wilt u meer weten over de inhoud van het boek, klik hier. Wilt u het boek direct bestellen, klik dan hier.

N.B.: Metaprogramma’s worden gemeten met MPAmindsonar®. Alle metaprogramma’s samen vormen het metaprofiel. Metaprofielanalyse® (MPA) is een methode waarmee denkstijlen gemeten kunnen worden: een soort röntgenapparaat voor het menselijk denken. MPA brengt je persoonlijke denkstijl - of die van het team of organisatie - in kaart. MPA is geen persoonlijkheidtest, maar de bewustwording van je denkwijze! Persoonlijkheidstests zijn bedoeld om een globaal beeld te geven van hoe iemand is, altijd en overal. MPA geeft daarentegen aan hoe iemand in een bepaalde context reageert. MPA vooronderstelt namelijk dat dezelfde persoon in verschillende situaties heel anders kan reageren en laat dus zien dat je een keuze hebt in hoe je reageert.

Goed om de positieve punten van de teamleden belicht te zien en te ervaren hoe je anderen goed kan benaderen die een tegenovergestelde eigenschap hebben.
- Hanzehogeschool Groningen